Conversie betekent letterlijk: omzetting. Conversie in online marketing betekent het behalen van een vastgesteld doel. Je stelt bijvoorbeeld van te voren vast dat het doel van je website is om bezoekers zich in te laten schrijven op je mailinglijst door hun e-mailadres achter te laten, of om een offerte aan te vragen of om brochures of e-books te downloaden. Conversie is dus het percentage mensen dat op een bepaalde link klikt, content tot zich neemt en vervolgens een actie onderneemt.
Het conversie cijfer wordt vaak in een percentage aangegeven. Bijvoorbeeld: de conversie die wordt gemeten is offerte aanvragen. Indien in de afgelopen maand is een conversie van 1% is bereikt, dan betekent het dat 1 op de 100 bezoekers de van te voren vastgestelde actie uitvoert. In bovenstaande voorbeeld betekent het dat we 100 bezoekers op de website krijgen en 1 daarvan een offerte aanvraagt.
Conversie is bepaald door de propositie die de website heeft te bieden en hoe de content is geschreven, maar kan ook worden verhoogd op verschillende manieren, bijvoorbeeld door Call to Action buttons, aandachtstrekkers zoals banners, subscribe popups, etc.